Proč by slon nemohl být modrý? 

18.08.2020

Pokračování článku Proč je slon modrý?

O tom, že svět není černobílý a každý to máme v hlavě trochu jinak. 

"Mamííí, a jakou barvičku má slon?"  - "A jakou myslíš?" - "Já nevím, řekni mi to!" - "Já taky nevím, tak si to vymysli, může mít jakou budeš chtít." - "Ale já to chci mít SPRÁVNĚ!" Začíná nabírat a já cítím, že ve mně to taky začíná bublat. Kde to to dítě vzalo? "Není žádné správně!" - "Je!" Eliška* našpulí pusu, překříží ruce na prsou a mračí se na mě. 

Děti jsou přece od přírody tvořivé, mají fantazii a spoustu nápadů, které je třeba podporovat. A hlavně nezabíjet kreativitu nějakým "správně". Na tohle si přece dávám pozor, tak kde na to přišla? Že by všechno, co jsem si myslela, že vím, o dětské kresbě přece jenom bylo jinak? Chvíli pochybuji o všem čemu jsem doteď věřila. 

"Mamííí, podívej." cpe mi Andrejka* pod nos svůj obrázek. Fialový slon s tyrkysovýma ušima a růžovým ocasem mi trochu spraví náladu, ještěže mám ty děti dvě. Říct Andrejce,* jak to má být správně, tak obrázek nedokončí, podobně jako když to Elišce* neřeknu. Začíná mi docházet, že svět není černobílý a s dětmi to prostě nejde podle toho, jak si to vymyslím já. Zatímco Ája* mě utvrzuje v mém přesvědčení, Eli* ho s jistotou sobě vlastní bourá.

 Vzpomínám na paní učitelku z minulého článku, a pomalu začínám chápat, proč to ty učitelky dělají (říkají o obrázcích, jak mají být správně). Protože jsou jako Eliška a ví, že to děti potřebují. Už tomu taky věřím, přesto to dělat nemůžu. Protože vím, že existují i Andrejky, jejichž obrázky jsou úplně jiné, ale není to provokace, jenom to prostě nejsou ty "správné" Elišky. Patřím spíš k Andrejkám,  proto jim asi rozumím tak nějak přirozeně a chápat svět Elišek jsem se musela chvíli učit. 

Protože s formulací "Správně je, když je slon modrý" nesouhlasím, nahradila jsem ji možností prozkoumat reálný svět: Zajdeme do Zoo, podívat se jakou má slon barvu, nebo si alespoň na internetu najdeme fotku slona. Když to nestačí sahám po příkladech jiných známých výtvarníků: "Podívej jak namaloval slona Zdeněk Miler, Radek Pilař  nebo Adolf Born": 

No a když to nestačí řeknu: "Lidé často kreslí slona modrou." Ostatně proč by slon nemohl být modrý?

A co vy jste spíš Eliška nebo Andrejka? A vaše děti? Ať je to tak nebo tak v kurzu Veselá pastelka mám pochopení pro všechny. Přihlásit se můžete tady: Kontakt.

*Jména dětí jsou záměrně změněná.

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky